A biztonság láthatóvá tétele A Pedelec 25 gs jelölése

Egy max. 250 W- és 25 km/h sebesség elérését kiegészítő rásegítő teljesítmény még az emelkedőn felfelé történő kerékpározást is szórakozássá teszi: a nyugdíjas, a környezettudatos üzletasszony számára és mindenki számára, aki sporttevékenységet akar folytatni és gyorsan szeretné elérni úticélját. Egy ilyen Pedelec 25-tel történő kerékpározáshoz nem szükséges jogosítvány, nem kell rá biztosítást kötni. A 25 km/h fölötti sebesség elérése után az elektromos rásegítő automatikusan lekapcsol. Az ilyen kerékpár használatának élvezete nyilvánvaló, a biztonság azonban nem minden esetben egyértelmű.

TÜV Rheinland


Pedeleckel könnyen és gyorsan lehet nagy sebességet elérni, azonban ez veszélyeket is rejt magában. A kerékpárnak rendkívüli terhelést kell elbírnia és minőségileg kiválónak kell lennie. A »pedelec kihívást jelent különösen az olyan részegységek vonatkozásában,  mint a váz, a villa, a kormány és a fékek. Csak ha az elvárt terhelésnek megfelelően vannak ezek méretezve, akkor lehet biztonságos a kerékpározás« – mondja Wilhelm Sonntag, a – TÜV Rheinland Pedelec 25 szakértője.

 

a választás nehézsége

A Pedelec 25 piaca folyamatosan bővül. Folyamatosan jelennek meg a piacon új kerékpárok és a potenciális vásárlók számára a megfelelő választás egyre nehezebb. Ezért fontos, hogy vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk és legalább egy próbautat tegyünk, a kerékpár ergonómiáját, a menet- és féktulajdonságait kipróbáljuk. A biztonságosság megállapítása azonban nem olyan egyszerű. Erre jók az olyan jelölések, mint az ExtraEnergy teszt emblémája vagy a GS jel.

»Hogy a Pedelec 25 biztonságos-e, ezt a vásárló a próbaút alatt nehezen tudja megállapítani. Erre solgál a GS jel. A Geprüſte Sicherheit (ellenőrzött biztonság) jelölése, ami a vásárló számára azt igazolja, hogy a kerékpárt egy független vizsgálóintézet tetőtől-talpig bevizsgálta« mondja Sonntag. A GS jel nem olyan jel, ami a vásárló számára egy Pedelecs 25 használati tulajdonságainak adatait igazolja. Nem vonatkozik a hatótávolságra vonatkozó adatokra, a beszerzési költségre vagy a karbantartásra sem. A GS jel viszont igazolja, hogy a terméket egy független harmadik fél biztonsági szempontból bevizsgálta.

A Pedelec 25-re a Berendezések termékbiztonsága törvény (Németország) vonatkozik. E szerint csak olyan termékeket szabad forgalomba hozni, melyek a felhasználók biztonságát és egészségét nem veszélyeztetik. Ezenkívül a Pedelec 25-re vonatkozik a gépekről szóló irányelv, amelynek alapján a Pedelec 25-öt a CE jellel el kell látni. Ez azonban a gyártó nyilatkozatán alapul. A CE jel nem jelenti azt, hogy a terméket független vizsgálóhely biztonsági szempontból bevizsgálta.

 

pedelec 25 vizsgálata vizsgáló padon

A közúti forgalomba hozás szabályzata a lámpákra és világításra vonatkozó követelményei mellett a Pedelec 25-re vonatkozóan az EN 15194:2009 szabvány előírja, hogy egy Pedelec 25-nek milyen vizsgálatoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy a GS jelet megkapja. Nagy átlagsebesség, kemény és sok fékezés, nagy motormeghajtási forgatónyomaték vagy kemény hegymenet biztosítják a nagy terhelést. »Ahhoz, hogy biztosra lehessen menni, hogy a Pedelec 25 ezeket a terheléseket kiállja, egy kemény vizsgálati programot kell lefolytatni úgy a mechanikus, mint az elektromos és vegyi biztonság vizsgálatára sor kerül«, mondja Sonntag.

A mechanikai biztonság ellenőrzésére a kerékpárt – többek között – egy görgős vizsgálópadon kell hosszantartóan hajtani, közben azt vizsgálni, hogy nem károsodik-e. A vizsgálat alatt a kerékpárt egy több mint 120 kg-os súllyal terhelik és úgy tesztelik. A vázat és a fékeket is ellenőrizni kell.

gs_logo.jpggs jel

A GS jel jogi megalapozása a Termékbiztonsági törvény (német) 20/21. §-ban van rögzítve. A GS jel használatának feltétele, hogy egy GS vizsgálóhely a GS jelet egy gyártónak vagy meghatalmazottjának megadja. A GS jel azt fejezi ki, hogy a jelölt termék rendeltetésszerű és várható használat esetén a felhasználó biztonságát és egészségét nem veszélyezteti. A GS jel egy önként vállalt jel, azaz a gyártó vagy annak meghatalmazottja eldöntheti, hogy kérvényezi-e a GS jel megadását.

Érvényességi terület  Különböző termékekre  a GS jel megadása a Termékbiztonsági törvény 20/21. §-a szerint csak akkor lehetséges, ha a jogszabály 8. §-a erről eltérően nem rendelkezik.

 

A mechanikai és elektromos biztonság mellett az anyagok és vegyületek kémiai biztonsága szintén fontos. »Egyre gyakrabban lehet találni a kormányfogantyúkban és a kapcsolókarokban egészségre veszélyes olyan lágyító szereket, mint a policiklikus aromás szénhidrogének. A bőrből készült alkatrészekben is, pl. a nyeregben, szintén előfordulnak olyan veszélyes káros anyagok, mint a dimetil-fumarát vagy a króm 6. Ezek az egészségre káros anyagok nem fordulhatnak elő azokban a részegységekben, amivel a vásárló érintkezik. Csak ha ezek a követelmények is teljesülnek, abban az esetben kapja meg a kerékpár a GS jelet.«, egészíti ki a tájékoztatást Wilhelm Sonntag.

A laborvizsgálatok mellett a GS tanúsítvány megadásának elengedhetetlen feltétele a gyártó üzemeinek ellenőrzése is. »A gyártónak képesnek kell lennie a pedeleceket sorozatgyártásban azonos minőségben előállítania. Ezt mi a helyszínen ellenőrizzük. Az olyan szociális szempontok is, mint a munkabiztonság és a gyerekmunkától való tartózkodás fontos szerepet játszanak« fűzi hozzá Sonntag.

Amíg a GS jel érvényes, előre meghatározott időközönként folyamatosan ellenőrizzük a gyártóüzemeket. A terméken elvégzett változtatásokat a gyártónak vagy a forgalmazónak haladéktalanul jelentenie kell. Amennyiben ezek a változtatások biztonsági szempontból relevánsak, utólagos vizsgálatokkal, melyeknek természetesen pozitív eredménnyel kell zárulniuk, ezeket a tanúsítványban rögzítjük. Amennyiben a változtatásokról kiderül, hogy nem felelnek meg a GS jel követelményeinek, a GS tanúsítvány visszavonásra kerül. »Csak ha egy Pedelec 25 valóban minden teszten sikeresen átesik és a gyártó a minőséget a sorozatgyártásban képes biztosítani, csak akkor kerül megadásra a GS jel«, fejezi be a tájékoztatást Wilhelm Sonntag.

 

image from GoPedelec_Pedelec_kezikonyv-77.jpg

 

en 15194:2009 pedelec szabvány

Ennek a jelölése tulajdonképpen EN 15194:2009, kerékpárok – elektromos segédmotoros kerékpárok –  EPAC kerékpárok. Ez vonatkozik minden Pedelec 25-re

A szabvány főleg azokra a Pedelec 25 elektromos részegységeire vonatkozik, amelyek a 2006/42/EK Gépekről és a 2004/108/ EK Elektromágneses összeférhetőségről szóló irányelvben vannak rögzítve. A mechanikai vizsgálatok vonatkozásában az irányelv hivatkozik az EN 15194:2005 Városi és túrakerékpárok – biztonságtechnikai követelmények és vizsgálati eljárásokra. A szabvány német kiadásának nemzeti függelékében olyan ajánlást fogalmaz meg – eltérően az EN 15194 szabványtól –, hogy az első kerékvillát és a vázat nagyobb teszterő próbának kell alávetni.

A szabvány nem törvény. Az EN 15194 szabvány még nem szerepel a Gépekről szóló irányelvek harmonizált szabványai listáján. Ez azt jelenti, hogy a szabvány betartásából nem következik a megfelelőségi követelmények betartása is.

 

Következő oldal ->

 

←  CE jelölés   |  Pedelec – nyilvános infrastruktúra  →