Típusbőség a szabályerdőben Mi számít milyen kerékpárnak?

Az új járművek új kérdéseket vetnek fel. Hogy ki, hol és mivel mehet, a könnyű elektromos járművek sokféle típusa miatt – mint a Pedelec 25 / 45, az E-bike 20 / 25 / 45 – nehéz megállapítani. Sokan úgy gondolják, hogy a Pedelec 45 illegális, a Pedelec 25-nek el kell tűnni a kerékpárutakról vagy minden kerékpárosnak bukósisakot kell viselnie. Nemcsak Németországban létezik a nemzeti szabályozás őserdeje, az illetékes szövetségi hivatalok, az érdekképviseletek követelményei és az Uniós szabályok is (vélhetően) kidolgozásra kerültek. 

Nora Manthey

 

Az elektromos kerékpár még fejlődése és lehetőségei kibontakoztatásának kezdetén áll. Az egyre tökéletesebb akkumulátor-technológia és a piaci szereplők növekvő száma egyre több, erősebb és gyorsabb elektromos kerékpár megjelenését prognosztizálja. Az olyan e-bike-ok, amelyek ma gyakran még gázkarral és pedállal is rendelkeznek, egyre inkább a moped irányába fognak továbbfejlődni. Ugyanakkor a pedelec, amelynek a motorja csak akkor működik, ha a pedált nyomjuk, nagyobb jelentőségre fog szert tenni.

Nem mindig egyértelmű az új fejlesztések járműosztályba sorolás jelenlegi terminológiája szerinti és a KRESZ-nek megfelelő besorolása, mivel a dizájn, a célcsoport és a technika új útjainak kialakítása történik. Az ügyfelek, az ipar és a törvényhozó számára az egyértelmű megkülönböztetés emiatt fontosabb, viszont nehezebb is, mint korábban bármikor volt.

 

osztályba sorolás

Hogy mely törvények kerülnek alkalmazásra, abban döntő szerepet játszik az, hogy a járművek egy már meglévő járműtípus-osztályba vannak besorolva. A Pedelec 25 az EU-ban a kerékpár járműtípusba van besorolva. Ezzel Németországban és a legtöbb uniós országban meglévő kiváló kerékpárutakon közlekedhetnek, nem kötelező bukósisak használata, és olyan privilégiumokat élveznek, mint a többi motor nélküli jármű.

Egy másik járműosztály E-bike 25/45 és a Pedelec 45. Ezek »különböző besorolású« gépjárműnek számítanak. Az E-bike 25/45, amihez az E-scooter is tartozik, kizárólag az elektromotor erejével halad. A különböző meghatározások (az ún. » önjáró járművekre «) ahhoz a sebességhez kötődnek, amit a motorerővel el lehet érni. Amennyiben a motor elektromos támogatása a 45 km/h-ig adott, a kismotorokra (korábban mopedek) vonatkozó szabályok érvényesek. Az E-bike 25-re Németországban kötelező a bukósisak, de nem kell M kategóriás jogosítvány, mint a gyors motorokra. Ha azonban a motor 20 km nél leszabályoz, Németországban nem kötelező a bukósisak használata. Az a sebességhatár, amitől felfelé a bukósisak kötelező, és hogy milyen bukósisakot kell viselni, az Európai Unióban nem került még harmonizálásra. A kötelező bukósisak használat minden országban eltérő. Ezekkel az önjáró járművekkel tilos gyerekpótkocsi vontatása.

 

az »önjáróság« nem magától értendő fogalom

Az indulási rásegítés egyes pedeleceknél tulajdonképpen a biztonságot szolgálja. Az elektromos kerékpár előrehaladását támogatja motorikusan 6 km/h sebességig gombnyomásra. Hegymenetben, lépcső vagy garázsfeljáró esetében a rásegítő erő biztosítja a kerékpár biztonságos előretolását. Németországban erről a rásegítő funkcióról vita lángolt fel, ami azt mutatja, hogy az új szabályok az új járművek esetében még nem egyértelműek. Néhány Pedelec 25-nél a rásegítő funkció ezt a járművet első pillantásra gépjárművé változtatja.

A német Szövetségi Közlekedési, Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium megkeresésére azt a választ kaptuk, hogy a maximum 25 km/h sebességű kismotorokra és a segédmotoros kerékpárokra külön szabályok vonatkoznak. Ezek »ha a motor rásegítés nélkül, kizárólag csak pedállal működtetve halad előre, kerékpárnak kell tekinteni (német KRESZ 2.§, 4. bekezdés, 5. mondat)«. Viszont egy maximum 6 km/h sebességig rásegítő motorral rendelkező járművek az EU jog szerint kizárólag gépjármű kategóriába sorolandók. Ezt 2011-ben a német jogrend is átvette.


Egész egyszerűen kifejezve: az indító rásegítéssel rendelkező pedelecek – mint a Pedelec 25 – következésképpen jogilag kerékpárok. Viszont minden kerékpárúton történő közlekedésnél a pedálokat hajtani kell és nem szabad kizárólag csak a rásegítő motorral (tehát tisztán motorikusan) száguldozni. A szabályozás ezzel azt is kimondja, hogy a Pedelec 45-tel a kerékpárúton szabad közlekedni, ha a motor ki van kapcsolva. Ezenkívül zárt településen ez bármikor lehetséges.

 

pedelec_tipusok.jpg

 

Következő oldal ->

←  Az alapot a jó törvények képezik   |  A pedelec uniós szabályozása  →