Pedeleckel menni egyszerűen elképesztő érzés Hogy mi a pedelec, analitikusan meghatározható, de nem képzelhető el – csak megtapasztalható

A legtöbb ember megtanul kerékpározni, legalábbis a jelenleg 7 milliárd ember közül sokan tudnak, mert az adatok szerint 1 milliárd kerékpáros közlekedik a világban.
Forrás: www.worldodometers.info

Hannes Neupert

 

közlekedési eszközök iránti kereslet japánban

kereslet_japanban.jpg

Sokan ismerik a motorkerékpárt is, azonban nehezen tudják elképzelni, hogy milyen érzés pedeleckel közlekedni. A legtöbb ember úgy gondolja, hogy ez egy kicsit olyan, mint a kerékpározás, azonban a varázslat a motor- és az izomerő egyesítésében van. Az autósok talán a szervokormány és a fékrásegítő által elért hatáshoz tudják ezt hasonlítani. Egy ilyen autóban azt hiszi a vezető, hogy ő maga kormányoz és fékez, azonban a tényleges erő nagy része a szervo meghajtásból jön. Ugyanígy van ez a pedelec esetében, mert például maradandó örömöt okoz, ha az ember minden erőkifejtés nélkül felteker egy pedelec segítségével egy hegyre.

A német feltaláló Egon Gelhard 1982-ben találta fel a pedelecet, mint megvalósítható technológiát és szabadalmaztatta azt. Sajnos nem talált olyan kerékpárgyártót, aki az ötletét termékbe öntötte volna. Ez akkor még nehéz dolog is lett volna, mivel a digitális motorvezérlés és a szenzortechnika gyerekcipőben járt és ezért a gyártás elfogadható áron nem volt elképzelhető. Ezt követően még további 10 évre volt szükség, amíg a japán Yamaha motorkerékpárgyár az első pedelecet 1993-ban kifejlesztette és a Japán piacra vitte.

Yamaha megértette, hogy a pedelec esetében egy új járműtípusról van szó, amely érzelmileg a kerékpárral és a motorkerékpárral valami közöset fejez ki. Mivel a vevőket azonban nehéz meggyőzni, ha egy gyártó csupán valami újat kínál a piacon, Yamaha a konkurenseket meggyőzte arról, hogy érdemes ebbe a piacba beszállni, ennek következtében a Sanyo, a Panasonic, a Mitsubishi, a Honda, a Suzuki és még sok más további cég gyártmánya jelent meg a következő években a piacon. Ahhoz, hogy a kerékpárosokat a pedelec előnyeiről meg lehessen győzni, kerékpár-bemutató rendezvényeken tesztpályákat építettek ki emelkedő szakaszokkal, hogy a potenciális vevők meggyőződhessenek a jármű előnyeiről.

A pedelecgyártók minden lehetséges eseményen ott voltak teherautóikkal és mobil próbapályákat építettek fel, hogy lehetőleg minél több ember számára tegyék lehetővé az új eszköz kipróbálását. Csak így sikerült a piacnak folyamatosan fejlődni és a pedelec ma darabszámban minden más motoros üzemű kerékpár darabszámát meghaladja. Japánban 2011-ben 430.000 pedelecet, 257.000 max. 50 cm3-es motorkerékpárt és 148.000 darab 50 cm3 fölötti teljesítményű motorkerékpárt értékesítettek. E területen az olyan piacok számára, mint Európa példa lehet, mivel a piacnak ezt a folyamatos változását a termék előnyei és a termékelőnyök átélése biztosítja.

image from GoPedelec_Pedelec_kezikonyv-50.jpgTesztpálya a Tokyo Cycle Show 1996 kiállításon. Itt támadt ExtraEnergy-nek az ötlete, hogy a kereskedők és a vevők meggyőzésére kidolgoz egy tesztmódszer, majd azzal bejárja Európát. Ennek eredményeképpen már 1997-ben ExtraEnergy Kölnben az IFMA-n (Nemzetközi Kerékpár Vásár és Kiállítás) kiépített egy tesztpályát.

 

 

 

←  A pedelec Image-változása   |  Meggyőző próbaút a pedelec-kel  →