Az energiatárolás gyakorlati tapasztalatai

Hétköznapjainkban rendszeresen használunk akkumulátorokat, zsebünkben hordozzuk, éjjeli szekrényünkre rakjuk, sőt a gyerekágyba is betesszük. Az akkumulátorok megtalálhatók a játékbabákban, a mobiltelefonokban, az ébresztőórákban, a laptopokban, a távirányítós slusszkulcsban, a postai levelezőlapban, a kerékpárban, a fűnyíróban, az autóban és sok más eszközben – gyakorlatilag életünk minden területén használt eszközbe beépítésre kerültek.

Hannes Neupert

 

Megszoktuk, hogy az akkumulátorok a bennűk tárolt elektromos energiát mindig olyan eszközben adják le, amelyben azt szeretnénk – MP3 lejátszón zene formájában, mobiltelefonunkkal folytatott beszélgetés formájában és egy ideje már kerékpárunkban, hátszél funkcióban is. Sajnos azonban egyre gyakrabban előfordul, hogy az akkumulátorok a bennűk tárolt elektromos energiát és a még sokkal nagyobb, ellenőrizetlen vegyi energiát előzetes figyelmeztetés nélkűl tűz vagy robbanás formájában adják le. Szakmai körökben 2003 óta ismert az a veszély, amit a pedelec akkumulátorok által okozott első nagy tűzesetek jelentenek. Azonban akkor a világpiac lítium alapú, nagy energiát tároló akkumulátorok szempontjából még nagyon könnyen áttekinthető volt.

Mára a piac – az ExtraEnergy becslése szerint – 2011-ben kereken 2 millió könnyű elektromos járműben használható akkumulátor értékesítésével, jóval nagyobb lett. A Kínában jelenleg folytatott fejlesztések arra engednek következtetni, hogy 2015-ig csupán a Kínában értékesített, a könnyű elektromos járművekbe beépített lítium akkumulátorok száma a 10 milliót meg fogja haladni, ami kb. megfelel Kína 2011 évi teljes piacának. A 100 wattóra kapacitás fölötti lítium akkumulátorokat az ENSZ a sok baleset miatt a 9. veszélykategóriába sorolta be. 2011-ben két áruszállító repűlőgép valószínűsíthetően azért zuhant le, mert a rakodótérben szállított akkumulátorok megygyulladtak.

Kínában 2011-ben szintén megtörtént az első baleset egy lítium akkumulátorral működő elektromos kerékpárral, aminek halálos kimenetele volt. Egy ház lakói úgy próbáltak elmenekűlni a kitörő tűz elől, hogy kiugrottak a ház ablakán. Az európai sajtóban, az utóbbi években több mint 30 pedelecben használt lítium akkumulátor miatti tűzesetről jelentek meg beszámolók. Az elmúlt 3 év ben ezeknek a baleseteknek a száma az európai piac növekedésével arányosan emelkedett. A pedelec-akkumulátor okozta tűzesetek száma azonban még ennél több is lehet, mivel több ismeretlen eredetű tűzeset okozója lehetett a pedelec-akkumulátor is.

44.jpg

 

Példaként egy kis ollózás a sajtóból a tűzesetekről. Sajnos a tűzesetek listája nagyon hosszú. Szerencsére kevés halálos kimenetelű balesetről számolnak be a cikkek. Az ExtraEnergy – a veszélyre figyelmeztetve – egy fiktív újságcikket készített el »A pedelec felrobbant 13 alvó nyugdíjas elégett« címmel. Ez az eset szűkségtelen és remélhetően soha nem fog bekövetkezni. 2010. szeptember 30-án azonban ez az eset majdnem bekövetkezett, de az aurichi és wallei tűzoltók szerencsére gyorsan ki tudták menteni egy idősek otthonának lakóit. A 1., 2. és 3. képen látható ennek a bevetésnek a dokumentálása.

 

 

←  Tiltás a felhasznált anyagok újrahasznosítására   |  Akkumulátor okozta veszélyek  →