A »Landrad« pedelec projekt A pedelec mint az autó helyettesítője

A pedelec meggyőző ereje mellett szólnak a Landrad vásárlás eldöntését befolyásoló leggyakrabban megnevezett okok is: »kerékpározás izzadtság nélkül«, »mobilnak lenni a környezet károsítása nélkül« és »kevesebb autózás«. A kereskedelemmel együttműködve lebonyolított projekt azt igazolja, hogy egy ösztönző akció után további kezdeményező támogatás gyakran már nem szükséges. A technológia az, ami meggyőz.

www.landrad.at & www.kairos.or.at

 

A Landrad pedelec projektet 2008 júniusában a Kairos GmbH az ausztriai Vorarlberg tartományban dolgozta ki, majd egy évvel később elindította. Ez Ausztria legnagyobb flottakísérlete, amelyben a Matra pedelec márka 500 pedelecje kedvező áron került bevonásra. Ellentételezésként a vevőknek rendszeresen tájékoztatást kell adniuk kerékpárjaik viselkedéséről. A kísérlet célja annak megállapíthatósága, hogy az elektromos kerékpár az autót milyen mértékben képes helyettesíteni és mekkora a piaci potenciálja. További partnerek: Vorlarlberg tartomány kormányának irodája, a régió 25 kerékpár-kereskedője és az Energie-Institut Vorarlberg vállalat.

 

lebonyolítás

image from GoPedelec_Pedelec_kezikonyv-58.jpg2009 májusa és júliusa között 500 pedelec értékesítésére került sor. A Matra iStep Cross speciális széria ára 1.250 € volt magánszemélyek és 1.250 € plusz áfa vállalatok vagy szervezetek számára. A kedvezmény ellenében a »Landrad« vevőinek kötelezettséget kellett vállalniuk arra, hogy a részükre rendelkezésre bocsátott pedelecről adatokat szolgáltatnak.

Az adatgyűjtés online űrlapon történt, melyeket e-mailben kellett visszaküldeni. Ezenkívül a kiválasztott pedeleceket GPS-szel is követték, hogy részletes információt kapjanak menettulajdonságaikról, hatótávolságukról és sebességükről. Az összegyűjtött adatok a jövőbeli projektek-fejlesztéseket szolgálják.

 

eredmények

Egyik legfontosabb kérdés az volt, hogy a pedelec milyen mértékben képes az autót helyettesíteni. A tesztkerékpározóknak feltett kérdésekre adott válaszok eredménye az volt, hogy a pedelec nemcsak az autóval, hanem a hagyományos kerékpárral megtett utakat is helyettesítette. A projekt keretében a pedeleckel megtett minden út 52%-át a projekt előtt hagyományos kerékpárral tették meg és 35%-át autóval. Becslés szerint a Landraddal évi 230.000 autó-kilométer volt megtakarítható. A kérdőíven minden ötödik kerékpáros arról számolt be, hogy mobilitási magatartása alapvetően megváltozott, mégpedig úgy, hogy a Landradot sokkal gyakrabban használta mint az autót. Ez azt mutatja, hogy pedeleckel motiválni lehet az embereket arra, hogy otthon hagyják az autójukat, ami korábban a hagyományos kerékpár esetében ritkán sikerült. Hasonló eredményeket hozott 2004-ben a svájci »E-TOUR« projekt is. Ott az elektromos kerékpárokkal megtett utak az autó- és kerékpárutaknak valamint a tömegközlekedési eszközökkel megtett utaknak egyaránt 30–30%-át helyettesítették.

 

GYAKORLATI TANÁCSOK

✔  autóhasználat kiváltása miatti költségmegtakarítás.

✔  A magánkereskedő és az állami vagy önkormányzati szerve zetek közötti együttműködés gyorsan eredményre vezet.  Elég csak kezdeményezni, ezt követően a pedelec saját  magától is elterjed.

✔  A támogatásokat azokra a régiókra kell koncentrálni, ahol  kevesen használnak kerékpárt és fókuszálni kell az autóról  a pedelecre váltásra.

✖  Ahhoz hogy egy pedelec projekt elindítható legyen nincs  szükség töltő infrastruktúrára, mivel a pedelec minden  konnektorból feltölthető és a hatótávolsága többnyire  elég nagy.

←  Pro.bici pedelec kölcsönző   |  Kerékpárutak  →