Hatótávolság Mivel jutunk valóban távolabbra?

Bárki, aki csak közelebbről megismerkedik egy elektromos kerékpárral, előbb-utóbb felteszi magának a kérdést: „Na és meddig lehet azzal eljutni?” A kérdés jogosnak tűnik, azonban nem eléggé átgondolt. A pedelec hibridjármű, amelynél az előrehaladást az izomerő és a motor együttesen biztosítja. Ha tehát a pedelec nem túlságosan nehéz, vagy nehézjárású, vagy a kerékpáros nem feltétlenül van minden esetben az elektromos rásegítésre ráutalva, abban az esetben saját erőből egyre távolabbra juthat el, még akkor is, ha ez lassabb vagy fáradtságosabb. Azonban egyre inkább felmerül a megfelelő akkumulátortöltő infrastruktúra igénye, vagyis hogy garantáltan mindenütt és mindenkor lehetőség legyen az akkumulátor feltöltésére.

Hannes Neupert

 

Mindezek ellenére speciális infrastruktúra megléte nélkül is a pedelec Európa, Japán és különösen Kína piacain komolyan veendő darabszámokban került értékesítésre. A pedelec vásárlói a normál konnektorokban rendelkezésre álló hálózati áramot használják feltöltésre, ami még a legtávolabb fekvő területeken is rendelkezésre áll. Aki nem otthon tölti fel az akkumulátort, az a magával vitt akkutöltővel általában 3 – 4 óra alatt fel tudja tölteni, vagy egy második akkumulátort is magával vihet. Ily módon napi 100 km vagy a fölötti kerékpártúrákat lehet megtenni, ami egy olyan távolság, ami a városi napi használatban aligha fordul elő. Tulajdonképpen tehát a pedelec nem igényel speciális infrastruktúrát.

Más könnyű elektromos járművek esetében, mint az elektromos robogó, azonban másképp áll a helyzet, mivel azoknál az akkumulátorok nehezebbek és nagyobbak, amit nem olyan könnyű a konnektorhoz cipelni. Ugyanez a probléma jelentkezik az elektromos autóknál is. Külön infrastruktúrára van szükségük, ami eddig még látótávolságba sem került.

 

A HATÓTÁVOLSÁG MINT VARÁZSSZÓ

Amíg az autónál a tankolás magától értődő dolog, az új tulajdonosok számára a pedelec akkumulátor feltöltése gyakran nehézkesnek tűnik. Mindig aggódnak azért, hogy megfelelő távolságra tudnak-e eljutni. Ez teljesen szükségtelen, mivel a legtöbb elektromos kerékpár időközben a 40 km fölötti hatótávolságot is könnyen eléri. Ráadásul a városban megtett utak mindig rövidebbek, mint 20 km. Aki egy kerékpár motorját arra használja, hogy hosszabb utakat tegyen meg az Hollandiában általában 15 km-t tesz meg és otthon hagyja az autót. Mindezek ellenére mégis igény van a nagyobb hatótávolságra és erre vonatkozóan a pedelec esetében három lehetőség kínálkozik.

 

MEGNÖVELT AKKUMULÁTOR-KAPACITÁS

55.jpgA megnövelt akkumulátor-kapacitás azt jelenti, hogy egy nagyobb út megtétele esetén minden infrastruktúrától független legyen a kerékpáros. Ezenkívül a nagy hatótávolság megkönnyíti az értékesítést is, mert a vevők bizonyára egyre nagyobb távolságot szeretnének megtenni. A hátrány az, hogy a nagyobb akkumulátor nehezebb és az esetek többségében nagyobb, ami a kerékpár menettulajdonságait rontja. Ez a hátrány hamarosan a múlté lesz, mivel az akkumulátoripar azzal számol, hogy a rendelkezésre álló akkumulátorok energiasűrűsége az elkövetkező években drámaian növekedni fog. Ily módon a következő 5 – 8 évben 1 kg súlyú akkumulátorral a jelenlegi, kereken 40 km helyett ugyanilyen motorteljesítmény esetén 200 km távolságot lehet megtenni.

 

GYORSTÖLTÉS

56.jpgAz olyan akkumulátorok, amelyek gyorsan és mindenűtt feltölthetők, vonzóak. Feltételezve, hogy 5 perc alatt 10 km út megtételéhez szűkséges töltöttséget lehet elérni, 30 km megtételéhez csak 15 perces utántöltésre lenne szűkség. Kisebb szűnetekkel ily módon végtelen hatótávolságot lehetne elérni. Gyorstöltő állomások teljesen kiépített hálózatával az akkumulátorok kisebbek és könnyebbek lehetnének. Ezeket még könnyebben el lehetne rejteni a kerékpár vázban vagy a kerékpár dizájnjába lehetne integrálni. A pedelec a jellegzetes kerékpár vonásait továbbra is megtarthatná és súlya 20 kg alatt maradhatna.

 

AKKUMULÁTORCSERE

57.jpgAz akkumulátorcsere feltételez egy szabványosított akkumulátort vagy azonos járművek flottáját. Sok turisztikai területen ezt a koncepciót már sikeresen alkalmazzák kölcsön kerékpárokkal, melyek akkumulátorait hotelekben, éttermekben vagy turisztikai központokban ki lehet cserélni. Ez, mint elszigetelt megoldás, egy-egy régióban kiválóan működik. A mai realitás az, hogy statisztikailag majdnem minden nap egy új pedelec akkumulátor értékesítésére kerül sor, azt mutatja, hogy legalább is rövidtávon ez az ötlet nem megvalósítható. Esetleg talán BA év múlva lenne erre esély, ha az akkumulátorok már olyan kicsik lesznek, hogy azok formája már nem érdekes.

 

←  Akkumulátorok biztonságos kezelése   |  Egy csatlakozó mindenhez  →