Tapasztalataink szerint a legerősebb gátló tényező, hogy nem ismerik a Pedelec kerékpárt, nem tudják, hogy az pontosan micsoda (keverik az e-bike-vel), nem ismerik az előnyeit, ezért nem is  éreznek vágyat az azzal való közlekedésre. Kidolgoztuk egy olyan koncepciónak a keretét ami a legkisebb anyagi befektetés mellet a lehető legnagyobb társadalmi hasznosulással járna, aktívan bevonva az Önkormányzatoknál meglévő erőforrásokat, kommunikációs platformokat.

A Program munkaneve “Tekerj haza”

A koncepció szerint az Önkormányzatokhoz kerülne lakosság arányosan megfelelő számú Pedelec kerékpár, amit elsősorban kulturális köz-foglalkoztatottak bevonásával az Önkormányzat kommunikációs csatornáin (weboldal, helyi újság stb.)keresztül lehetőséget biztosít néhány napos, esetleg egy hetes ingyenes használatra a helyi lakosoknak. Ezzel lehetőséget teremt, hogy a tesztelők saját hétköznapi életterükben felmérjék a Pedelec hasznosságát, alkalmazhatóságát. Meggyőződjenek róla, hogy érdemes áldozatot hozni, és hogy valóban javítja az  életminőségüket a Pedelec kerékpározás.

Véleményünk szerint a ezen az úton a kritikus tömeg elérésének ideje 2-3 év, ezt követően nincs szükség a program további fenntartására, a kerékpárok átadhatók az Önkormányzatoknak, állami szervezeteknek, azok további 3-4 évig probléma mentesen tovább üzemeltethetők.


Az állami közvetlen szerepvállalást a következők miatt tartjuk célravezetőbbnek:


Esélyegyenlőség a program elérhetőségében!
Esélyegyenlőség szempontjából különösen fontos, hogy olyan területre is eljut a kezdeményezés, ahol a piaci viszonyok miatt nem valószínű hogy eljutna, még akkor sem, ha kereskedelmi alapon induló program támogatást is kapna. Ezek a gazdaságilag hátrányos körzetek a közlekedési infrastruktúra hiányosságai és az egyedi közlekedés gazdasági korlátjai miatt különösen fontosak lennének.

Ha új Pedelec kerékpárt nem is tudnának vásárolni, de a másodlagos piacon (vagy optimálisabb esetben a munkáltatótól kapott) Pedelec kerékpárral rugalmasabb munkavállalóvá válhatna, jelentősebb lehetőségeket kaphatnának  a munka világában, a közlekedési, logisztikai költségek jelentős csökkenése miatt. Az "önálló" közlekedési hatótávolságuk jelentős növekedésével (25-30 km), különösen igaz ez a nyári mezőgazdasági idénymunkákra.


Költséghatékonyság a beszerzésben
Mint minden hasonló műszaki berendezésnél, a Pedelec kerékpároknál is jelentős megtakarítást lehet elérni a közvetlen gyártói, nagykereskedői beszerzéssel, a várható 20-25 ezres egyszeri volumen lehetővé teszi 200-250 ezer HUF darabáron modern, nyomaték- szenzoros kerékpárok vásárlását is. Ez az átlagos kiskereskedelmi ár kevesebb, mint fele.

A program végén az Önkormányzatok tulajdonába kerülő kerékpárok további beruházás nélkül elősegítik az államigazgatási rendszerre vonatkozó széndioxid kibocsátás csökkentéssel kapcsolatos vállalásaink teljesítését.

Körültekintő beszerzéssel egy értékálló, hosszú ideig üzemeltethető elektromos járművel gazdagodunk. Fontos szempont, hogy a kerékpárok minél több alkotóeleme, alkatrésze kompatibilis legyen a hagyományos kerékpárokkal, mert így drasztikusan csökkenthetők a fenntartás költségei.

Iparági tapasztalatok szerint, az elektromos rásegítő rendszer nagyon ritkán hibásodik meg, ez nem jelentős kockázati tényező, az akkumulátorok várható élettartalma kb. 15 000 km, ami átlagos használat mellett 6-7 év.


Munkahely-teremtés, tudás átadás, oktatás
A program teret adhatna a kerékpár szerviz infrastruktúra fejlesztésének a már működő szervizek továbbképzésével (pl. TWIN tanfolyam honosításával twinldv.wordpress.com), illetve új vállalkozások piac-teremtésében is segíthet.

Ezzel kezelhető lenne az a gátló tényező, melyet az új technológiáktól való félelem gerjeszt, és aminek jelentős hányadát elsősorban az akkumulátorok élettartalmával, javíthatóságával kapcsolatos aggály, másodsorban az elektromos járművek szervizhiánya miatti tartózkodás adja.


Egészségmegőrzés, Nemzetgazdasági haszon, megtakarítás
A Pedelec az elektormobilitás eszközei közül kitűnik, mert  nem csak a környezeti terhelés csökkentésével indirekt, hanem a használó "megmozgatásával" direkt módon is javítja az életminőséget, segít megőrizni az emberi és környezeti egészséget.

Magyarország akut problémája az elöregedő társadalom, mely elöregedő társadalom ráadásul a mozgáshiányos egészségtelen életmódja miatt az Európai átlaghoz képest rendkívül beteges, nálunk az öregkort rendszerint rossz egészségi állapotban, a betegségek miatt fájdalmakkal és költséges gyógykezelésekkel élik meg. Több nyugat európai példa bizonyítja, hogy ezen életmód és szemlélet változással jelentősen lehet javítani, drasztikusan csökkenteni a betegségek kezelésére fordított költségeket, és boldogabb, aktívabb idős kort megélni.

Ha csak 1% -al sikerülne csökkenteni az egészségügyi kiadásokat azzal, hogy kerékpárra ülnek középkorúak és idősebbek is, már 20-25 milliárd forintot spórolnánk. Ez több, mint tízszeres megtérülése a programba fektetett összegnek és ebben nincs benne a közel egyező összegű plusz érték teremtés, amivel a társadalom egészségesebb tagjai  hozzájárulnak a GDP -hez, betegállomány ínproduktivitása helyet.