Elektromos mobilitás kezdők számára Mit jelent ez?

Ma már mindenki az elektromos mobilitásról beszél. Napjainkban nagyon sok fogalom került be az emberek szókincsébe. Hogy ezek pontosan mit jelentenek, nem mindig világos. Ezért célszerű közülük néhánnyal megismerkedni…

Nora Manthey

 

19.jpg

Pedelec 25 (Pedal Electric Cycle) egy elektromotorral 1 felszerelt kerékpár, mely rásegítésként csak akkor kapcsol be, ha a kerékpáros pedáloz. Egy szenzor 2, ami azt méri, hogy a kerékpáros nyomja-e a pedált és információt küld erről egy vezérlőegységhez (controller) 3. Ez a szenzor a pedelec esetében törvényileg előírtan kötelező és arról gondoskodik, hogy a motor csak abban az esetben kapjon rásegítést, ha a kerékpáros valóban pedáloz.

A motor 25 km/óra sebességnél automatikusan lekapcsol, mivel ez az a maximális sebesség, amelynek alapján a jármű jogilag a kerékpár kategóriába van besorolva. Tehát bukósisak, jogosítvány és biztosítás nélkül lehet a járművet bárhol használni, ahol a kerékpárosok számára megengedett. Az áramot egy akkumulátor 4 biztosítja, amely a megfelelő töltővel bármely konnektorból feltölthető. Az akkumulátorokat általában a csomagtartóra vagy a vázra szerelik, néha azonban a vázba vannak beépítve.

Az akkumulátorral megtehető távolság több tényezőtől függ: a kerékpáros súlyától, az igénybe vett rásegítési fokozattól, a kerékpáros vezetési stílusától, magától a kerékpártól, az út és időjárás viszonyoktól. Optimális feltételek esetén, gyártótól függően, egy akkumulátorral megtehető távolság akár 100 km is lehet. A kereskedelemben kapható legtöbb modell esetében az átlagosan megtehető távolság 50 km, ami takarékos kerékpározás esetén könnyen növelhető.

A pedelecnek vagy mozgás vagy forgatónyomaték szenzorai 5 vannak. A mozgásszenzorok csupán azt figyelik, hogy a pedálkar mozog-e, és amikor ezt érzékelik a rásegítő funkciót bekapcsolják. A forgatónyomaték szenzorok a kerékpáros pedálra kifejtett erejét mérik. A forgatónyomaték szenzor mágnesek és hall szenzorok 6 kombinációja, amely a részegység minimális elmozdulásait (jelen esetben az elmozdulás végpontját) méri. Ezt az elmozdulást a kerékpárláncon át a hátsó agyra gyakorolt izomerő hozza létre. Ez az információ vezérli a motor rásegítő erejének intenzitását.

Agymotor Olyan motor, amely vagy az első vagy a hátsó agyba van beépítve.

Ah (amperóra rövidítése) A rendelkezésre álló töltés mennyiségét adja meg. Az akkumulátor kapacitása megfelel a maximálisan rendelkezésre álló töltésmennyiségnek. Ez a feszültség ➢ V (volt) megadása nélkül nem értelmezhető érték. A ténylegesen rendelkezésre álló energiamennyiséget ezért jobb ➢ Wh-ban (wattóra) megadni.

Akkumulátor (röviden akku) Az elektromos energia tárolója. Gyakran használják a ➢ akkumulátortelep elnevezést is. A ➢ pedelecen az akkuk a legdrágább részegységek. Méretük, folyadékkal való feltöltöttségük és súlyuk alapján különböztetjük meg őket.

Akkumulátor-telep Az energiatárolásra szolgáló olyan kompakt egység, amely számos cellából áll, melyek egymással össze vannak kapcsolva és egy közös házba vannak beépítve a ➢ nagy teljesítményű elektromos egységet képezik.

BATSO A BatterySafety Organization rövidítése. A BATSO biztonsági szabványt 2002-ben fejlesztették ki és az akkuk szállítására és használatára vonatkozik. Jelenleg ez a legszigorúbb szabvány. 2012 májusától ez már EN szabvány is. www.batso.org

BMS (Batterie Management System) ➢ nagy teljesítményű elektronika, amely az akkumulátorba van integrálva és arról gondoskodik, hogy az akkulátorcellák és ezáltal a teljes akkumulátor is a lehető legtovább maradjon működőképes. A BMS továbbá egy elektronikus kommunikációs nyelv segítségével például ➢ az energybus segítségével információkat szolgáltat az akkumulátor használatának történetéről, pl. a töltési ciklusok számáról, az akku töltöttségi valamint egészségi állapotáról és a várható további élettartamáról.

Dugaszolható csatlakozó Oldható elektromos összekötő elemek és arra szolgálnak, hogy nagy teljesítményű, ill. adatkábelek csatlakoztatását lehessen velük elvégezni. A könnyű elektromos jármű esetében a leggyakrabban használt dugaszolható csatlakozó általában az akkumulátortöltő csatlakozója. Gyakran a csatlakozó pólusai hasonlóak, azonban kiosztásuk eltérő, ami azt eredményezheti, hogy véletlenszerűen olyan akkumulátortelep és akkumulátortöltő ne legyen egymáshoz csatlakoztatható, amelyek nem egymáshoz tartoznak. Így elkerülhetőek a vészhelyzetek.

E-Bike (Általában) kétkerekű elektromotorral felszerelt jármű, amely pedál működtetésétől függetlenül is működik (tisztán elektromosan). Gyakran hibásan a ➢ pedelec és az e-bike kifejezést szinonimaként használják. Az e-bike Németországban forgalmi engedély köteles ➢ kismotor. Amennyiben a rásegítő erő 20 km/óra sebesség meghaladását nem teszi lehetővé (e-bike 20) ezek bukósisak nélkül használhatók.

Elektromos kerékpár Gyakran ezt az elnevezést a ➢ Pedelec 25-re, a ➢ Pedelec 45-re, E-Bike 20-ra és az E-Bike 45-re gyűjtőfogalomként használják.

Első kerékagy motor Az első kerék agyába beépített motor. Erőssége az egyszerű utólagos felszerelhetőség és a kombinálhatóság minden sebességfokozattal és kontrafékkel.

E-mobilitás Az elektromos mobilitás rövidítése. Ez az elektromotorral rendelkező járművek gyűjtőfogalma. A valóságban mindenekelőtt a ➢ pedelecek, az ➢ e-bike-ok, tehát a kerékpárhoz hasonló elektromotorral felszerelt járművek, valamint az ➢ e-scooter (elektromos robogó) a csoport domináns járművei.

Energiasűrűség Akkumulátor-telepek esetében az az energia, melyet súlyegységre eső mennyiségben lehet tárolni, ill. áll rendelkezésre. Vannak olyan akkumulátor-telepek, amelyek súlyegységre eső maximális kapacitása optimalizálva van, de vannak olyanok is, melyeknek a súlyegységre eső mennyiség áramfelvevő képessége van maximalizálva. Utóbbiak esetében meghajtás rendelkezésre álló teljesítménye súlyegység/volumen értékétől függ.

EnergyBus Standard 2002 óta az EnergyBus e.V. tagszervezete által kifejlesztett nyílt szabvány ➢ könnyű elektromos járművek részegységeire. Ennek része egy csatlakozócsalád és egy CANopen gépi nyelven alapuló kommunikációs protokoll. Az erőátvitel az adatkommunikációhoz van kapcsolva. 2011 márciusában a protokoll az akkumulátortelep és az akkumulátortöltő engedélyezésre került, illetve 2012 márciusában a szabványosított akkumulátortöltő csatlakozó is.
www.energybus.org

Erőszenzor A legtöbb 1.500 € fölötti árkategóriába tartozó pedelec rendelkezik erőszenzorral, amely az izomerőt rendkívül pontosan méri, ezáltal a motorvezérlés számára lehetővé teszi a motorerőnek az aktuális pedálnyomó-erő függvényében való adagolását.

E-Scooter A pedál nélküli elektromos jármű gyakran a robogóhoz hasonlít. Az e-scooter ➢ kismotor és forgalmi engedély köteles.

ePac Az Európai Unió törvényalkotásában alkalmazott fogalom a Pedelec 25-re, az Electric Power Assistent Cycle rövidítése.

Forgatónyomaték Az az erő, amelyet a meghajtás a forgómozgásra (pedál- vagy kerékforgás) gyakorol. Mértékegysége a newtonméter és a rendelkezésre álló rásegítő erő mértékéről tájékoztat. A GS jel a Geprüſte Sicherheit (ellenőrzött biztonság) rövidítése. Ez egy német sajátosság.

Hatótávolság Azt a távolságot jelenti km-ben, amit a motorhajtással meg lehet tenni. Ezt a gyártók gyakran abszolút (becsült) értékként adják meg. A tényleges hatótávolság relatív és például függ a terepviszonyoktól és a vezető vezetési stílusától. Különböző alkalmazások esetén csak viszonylagosan döntő. A hatótávolság az ExtraEnergy Test szerint a mérési értékekből kerül meghatározásra és különböző terepviszonyokra adják meg, továbbá az egyes termékcsoportokban eltérő a súlyozása.

Hátsó meghajtás Ez a hátsó kerékre szerelt agymotor meghajtás. Kombinálható fogaskerék váltóval vagy agyváltóval, vagy integrálható agyváltóba.

Hibrid jármű Olyan jármű, amely legalább két meghajtástípussal üzemel. A ➢ pedelec esetében ez az emberi izomerő és az elektromotor. Autók esetében a hibrid az esetek többségében elektromotort és belső égésű motort jelent.

Kábelköteg A különböző elektromos részegységeket összekötő kábelvezetékek. Mivel jelenleg még nincs a ➢könnyű elektromos járművek számára optimalizált kábelköteg, ezek többnyire rondán néznek ki és gyakran okoznak meghibásodást.

Kismotor Motorizált kerékpár, melynek maximális sebessége 45 km/óra lehet (az 1998/99 évi németországi jogosítványreform óta). Két személy is utazhat rajta, amennyiben a kialakítása lehetővé teszi.

Középmotor Vázba integrált, ill. pedálblokkba beépített motor (pedálblokkmotor), amely esetében az erőátvitel a láncon át történik. Általában különleges konstrukciójú vázat igényel.

LEV (Light Electric Vehicle – könnyű elektromos jármű rövidítése) Gyűjtő fogalom az elektromos meghajtású könnyű járművekre, mint ➢ pedelec, vagy az elektromos tolószékek, elektromos fűnyírók stb.

Li-Ion akku Lítium akkumulátor. Jelenleg minden elterjedt rendszerben lítium akkumulátorok vannak, mivel a lítium technológiának más technológiákkal szemben az az előnye, hogy pl. egy mennyiség/súlyegységre esően több energiát tárol.

L1E EU járműosztály Kétkerekű gépjármű (kismotor), melynek maximális sebessége 45 km/óra és lökettérfogata 50 cm³ vagy elektromos motorok esetében max. 4 kW. A Pedelec 45 és minden e-bike ebbe a kategóriába esik.

Memória effektus Mindenekelőtt nikkel alapú akkumulátoroknál jelentkezik, mégpedig akkor, ha az ➢ akkumulátort lemerülés előtt újratöltik. Az akkumulátor »megjegyzi« azt a szintet, amely szinttől feltöltésre került és a jövőben ettől a szinttől »várja el« az újratöltést, azaz csak eddig a szintig ad rá energiát. Lítium (➢ Li-Ion Akku) esetében ez az effektus nem létezik.

Motorvezérlés Nagy teljesítményű elektronika a motorerő adagolására.

Mozgásszenzor Ezt alkalmazzák a legegyszerűbb felépítésű pedelecen. A pedálblokknál méri a pedálmozgást és a pedál elmozdulásakor az elektromos meghajtást bekapcsolja.

Nagy teljesítményű elektronika Ma az akkumulátortöltőkben és motorvezérlő egységekben a nagy áramerősséget nagy teljesítményű elektronika úgy adagolja, ahogyan az szükséges.

Pedelec 25 (Pedal Electric Cycle rövidítése, ejtsd: pedelek) A legszélesebb körben elterjedt ➢ elektromos kerékpár típus. A motor rásegítő hatása csak abban az esetben jelentkezik, ha a pedált hajtják. A motor rásegítő hatása 25 km/óra-nál van korlátozva és a ➢ motorteljesítmény max. 250 W, ezek a járművek az Európai Unióban a kerékpár kategóriába tartoznak. Bukósisak és biztosítás nélkül kerékpár utakon is használhatók. 1982-ben Egon Gelhard szabadalmaztatta és első alkalommal 1992-ben Yamaha forgalmazta Japánban.

Pedelec 45 Gyors ➢ pedelec, a motor rásegítő ereje hajtás közben 25 km/óra sebesség fölött lép be és 45 km/óráig működik. Kismotornak számít és for-Kismotornak számít és forgalmi engedély köteles, valamint kötelező rá biztosítást is kötni. Némely Pedelec 45-ön van gázfogantyú, amivel 20 km/óra sebességgel, kizárólag elektromos meghajtással lehet menni.

Rekuperáció A fékenergia visszatáplálása az ➢ akkumulátorba. Egyes meghajtások esetében a meghajtó motor fékezéskor generátor üzemmódba kapcsolható át. A hatótávolság ebben az esetben kereken 10 %-kal növelhető.

Tolóerő rásegítő Általában gombnyomásra, ritkábban forgatható fogantyúval lehet aktiválni. A pedelecet 6 km/óra sebességre gyorsítja fel (jogszabály szerinti határérték), anélkül, hogy a pedálokba kellene taposni. Gyakorlatilag rámpákon vagy emelkedőkre történő induláskor lehet használni. Németországban a toló rásegítővel rendelkező járművek esetében jogosítvány ill. kismotoros vezetői engedély a kötelező.

Tolóerő tényező Azt az erőt fejezi ki, amely a kerékpáros pedálozó erejét kiegészíti. ExtraEnergy Test szerint ez nem a tiszta elektromos erő (motor output), hanem az a számolt mechanikai érték, azaz teljesítmény, ami a kerékpáros előrehaladását ténylegesen biztosítja. A motor nélküli referencia kerékpáron mért pedál-nyomóerő a ➢ Pedelec 25-ön elért nyomóerőhöz kerül viszonyításra. Ennek különbözete a motor teljesítménye.

Töltési ciklus Egy ➢ akkumulátor lemerülése majd ezt követő újra feltöltése (100 %), ami több részleges (pl. 4 × 25 %) feltöltést jelenthet – ami számít az az utólag feltöltött energia. Például 500 töltési ciklus azt jelenti, hogy az akkumulátor legalább 500 alkalommal 100 %-ig fel lehet tölteni, mégpedig úgy, hogy a gyártó specifikációjában megadott maradék kapacitás (az új akkumulátor tárolóképességének legalább 85 %-a) rendelkezésre álljon.

Volt (V) Az elektromos feszültség egysége. Pedelec esetében a névleges feszültség általában 24, 26, 32, 36 és 48 V.

Wh (wattóra) Az akkumulátortelep tényleges energiatartalma. A töltés (➢ Ah) és a feszültség (➢ Volt) szorzata. Egy 36 V-os 10 Ah-s kapacitású akku tárolt energiája 360 Wh (36 V × 10 Ah).

 

 

←  Az információk mobilitást és biztonságot nyújtanak   |  Meghajtó egység elhelyezése  →