11.jpg

A Pedelec lehetőségeiről

Sokak számára első pillantásra a pedelec csupán egy olyan kerékpár, amin valamilyen kiegészítő elektrotechnika is van. A pedelec számomra azonban sokkal többet jelent. Ez az egyetlen olyan közlekedési eszköz, amivel a jelenleg valamivel több, mint 7 millió ember a világon a helyhiány valamint az energia- és nyersanyagkészletek szűkössége miatti problémát képes tartósan megoldani. A Világnépesség Alapítvány a tízmilliárdodik ember megszűletését 2050-re várja.

Én ugyanebben az évben azt várom, hogy évi 250 millió pedelec legyártására kerűl sor, amit a világ minden országában használni fognak. Jelenleg kereken 33 millió (2011) az előállított kerékpárok száma, amiből 30 milliót (2011) Kínában gyártottak és értékesítettek.

Már ma is kereken 130 millió kerékpárt gyártanak évente, jelentősen többet, mint személyautót, az utóbbiból 2011-ben kereken 60 milliót állítottak elő. A pedelecnek azonban sokkal nagyobb a potenciálja, mint a kerékpár és az autó kombinált egyűttes használatának. A pedelec helytakarékos, kevés energiafelhasználást igényel a gyártása és a használata, továbbá rendkívűl alacsonyak az űzemeltetési költségek, és majdnem mindenki számára elérhető. Előnyei révén kielégíti a személyi szűkségleteket és fontos az egész társadalom számára.

A Világ Egészségűgyi Szervezet adatai szerint már napi 30 perc könnyű fizikai tevékenység is elegendő ahhoz, hogy az ember élete nyolc évvel meghosszabbodjon. A pedeleckel való közlekedés ezt a mozgásigényt minden további nélkűl biztosítja. Ily módon az emberek elkerűlhetik, hogy megbetegedjenek, továbbá a kieső táppénzes napok és nagyobb termelékenység révén az egész társadalom számára pótlólagos forrásokat teremt.

Azok a formák és lehetőségek, melyeket a pedelec várhatóan nyújtani fog, teljes mértékben ma még alig képzelhetők el. Az olyan előretátók, mint az ausztrál szolármobilfejlesztő Hans Tholstrups a következőt jövendölik: »A legfontosabb típus a teherpedelec lesz«. Ezt azzal indokolja, hogy a teherpedelec kűlönösen a dinamikusan fejlődő országokban képes biztosítani a mobilitást, ami az életszínvonal emelését jelentheti. A teherpedeleckel a mezőgazdaságban dolgozók és kézművesek számára lehetőség nyílik arra, hogy termékeiket és szolgáltatásaikat egy nagyobb vevőkörhöz is eljuttassák.

A pedelec számomra mindenekelőtt a modern ember mobilitásának az ikonja – egy ma még nagymértékben fel nem ismert remény hordozója.

Ebben a kiadványban, aminek megjelenését az Európai Unió és a Nemzetközi Energiaűgynökség támogatása tette lehetővé, az olvasó rengeteg, a pedeleckel kapcsolatos ötletet és információt talál. Az olvasó számára azonban e kézikönyv áttanulmányozása nem helyettesíti egy pedeleckel megtett próbautat, ha a jármű lehetőségeit meg kívánja ismerni.


HANNES NEUPERT — 1. VORSITZENDER EXTRAENERGY E.V.

1 UNFPA-Weltbevölkerungsbericht 2011, Stifung Weltbevölkerung
2 FORRÁS: Dr. Gűnter Klein, WHo-EHEH Bonn. WHO Környezet és Egészség Európai Köz- pont. Előadás »A mindennapos testi aktivitás gazdasági és személyi haszna«, 2005.04.18. Mozgásban a gazdaság konferencia.
3 Hans Tholstrup a világ első szolármobiljának megalkotója. Quiet Achiever nevű szolár- mobiljával 1982-ben megtette a Perthl Sidney távolságot és ezzel bebizonyította, hogy lehetséges a napenergia járműben való közvetlen hasznosítása. 2010-ben az ExtraEnergy e.V. Tannában tartott konferenciáján előadást tartott a pedelec jövőjéről.

 

←  10 érv a Pedelec mellett   |  Piaci szegmensek lehetőségekkel  →