A teszt mint referencia A digitális tesztkerékpáros

A 2009 óta ExtraEnergy tesztpályáján már több mint 100 kerékpárról gyűjtött adatok a lipcsei egyetem és az ExtraEnergy e.V. közös projektje keretében lehetővé tették, hogy létrehozzanak egy szabványprotokollt teljesítményvizsgáló berendezés számára. A teljesítményvizsgáló berendezésnek egy valóságos útvonalon végzett próbautakkal szemben az az előnyűk, hogy a világ bármely pontján ugyanolyan feltételek között lehet használni.

Andreas Törpsch & Harry F. Neumann

 

Ahhoz hogy egy pedelec egy más pedeleckel összehasonlítható legyen, azonos tesztme- chanizmusra van szűkség. Ennek lehetőleg a valóságos körűlmények közötti használatot kell tűkröznie. Ugyanis nincs értelme egy terméket vizsgálópadon fejleszteni, ha az alkalmazott módszer nem felel meg a valóságnak.

A döntő befolyásoló tényező a pedelec esetében maga az ember, mivel a pedelec izomerő-hibrid jármű. A motor leadott rásegítő teljesítménye a jól működő pedelecnél fűgg a pedálozó erőtől. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a nagy kiegészítő hajtásrásegítés és a nagy sebesség ellenére a kerékpározás jellegzetessége megmarad. A kerékpáros pedálozó ereje mellett egy pedeleckel való kerékpározás fűgg a motor teljesítményétől, a kerékpárosnak az űlésen elfoglalt helyzetétől, súlyától, a kerékpár futási tulajdonságaitól és kűlső befolyásoló tényezőktől.

A legfontosabb kiindulási adat egy vizsgáló padon szabványosított útvonal-ciklus szempontjából ily módon a kerékpáros pedálozó teljesítménye. Ez fűgg a pedálozó erőtől és a sebességtől, illetve a pedálmozgatás frekvenciájától. A kerékpáros pedálozó erejének kiindulási adatként való figyelembe vételének előnye abban áll, hogy ez az érték fűggetlen a pedelec típusától és mindig azonos marad, vagyis attól, hogy teherszállító vagy túra pedelecről van szó.

Az adatok egy protokollban egyűttesen kerűlnek rögzítésre, és azok egy próbapadon utólag lefuttathatók. A pedelec 45-ben és pedelec 25-ben kűlön-kűlön (kb. 700próba- úton) az összes adat egy 5 cm pontosságú útprotokollban rögzítésre kerűlt, úgyhogy ez a protokoll adja meg az eddig tesztelt pedelecek átlagsebességét. A releváns túra, hegyi és városi szakaszra vonatkozó mezei kísérlet tesztadatai szabványosított útvonal-ciklusként alkalmazhatók a próbapadokon.

Lásd az alábbi két képet a tannai próbapályáról és Ernst Brust próbapadjáról: tényleges pedelecen kerékpározó emberek teljesítménye egy olyan vizsgálati protokollban kerűlt rögzítésre, amely egy gép segítségével lehetővé teszi a tesztadatok újra lefuttatását. Úgy a felhasználók, mint az ipar számára fontos, hogy a gyártói prospektusok adatai egymással öszszehasonlíthatók legyenek. Lehetséges, hogy itt olyan törvényi szabályozásra lenne szűkség, ami a gyártókat és a kereskedőket rákényszeríti arra, hogy a hatótávolságról öszszehasonlítható adatokat közöljenek ugyan- úgy, mint az a személygépkocsigyártók. A marketingesek vadhajtását csak törvényi előírásokkal lehet megnyirbálni. Az ExtraEnergy itt egy sokéves tapasztalatokon alapuló javaslatot tesz. Ennek ellenére ehelyűtt arra is rá kell mutatni, hogy a mérések a jövőben a terepen is szűkségesek lesznek, mivel kétes esetben azok mindig pontosabbak.

 

6.jpg

BALRA ExtraEnergy három tesztszakasza a valóságban: túra, hegyi és városi szakasz. 2009 óta a méréstechnikai eszközökkel itt a pedálokat és a tesztkerékpárosok kezeit mérik – ebből született meg a tesztkerékpározónak elnevezett eszköz. JOBBRA Itt a digitális tesztkerékpározó a tannai digitális úton három szakaszt tesz meg, ami pontosan megfelel: a túra, a hegyi és a városi szakasznak. Így bárhol a világon, bármikor, bármilyen időjárási körülmények között összehasonlítható teszteket lehet elvégezni és a mért adatokat a nagy adatbankokban tárolt értékekkel össze lehet vetni.

 

←  Tesztelés és teszteltetés   |  Tartósságvizsgálat a hétköznapi gyakorlatban  →